آیا استفاده از علائم نگارشی در سئو تاثیر گذار است؟

آیا استفاده از علائم نگارشی در سئو تاثیر گذار است؟

 نگاه فعالان سئو به مقوله محتوا تبدیل به یک نگاه ابزاری برای رسیدن به جایگاه در نتایج گوگل شده است این دقیقاً نقطه شروع اشتباهات مان در سئو است و به تبع آن صرفاً به دنبال شمردن تعداد کلمات محتوا یا تکرار مفاهیم کلیدی در صفحه میرویم در حالی که در پشت پرده محتوا پر از رازها و نکات کلیدی مهمی است که باید به آنها توجه کنید و از آنها استفاده کنیم.

ما معتقد هستیم که هر چقدر الگوریتم گوگل پیچیده تر شود یادگیری سئو و رسیدن به رتبه ۱ گوگل آسان تر خواهد بود. تعجب نکنید! بله ساده تر، چرا؟

چون تا قبل از این باید دائما هم به رضایت کاربر و هم به درک ربات های گوگل از متن و استفاده از کلمات کلیدی در فضای مناسب متن توجه می کردیم اما حالا با الگوریتم های که گوگل آنها را معرفی کرده ( Rank Brain و BERT) درک گوگل اینقدر به کاربر نزدیک شده است که کافی است تمرکز خود را روی ایجاد حس خوب در مخاطب را متمرکز کنیم با توجه به این دیدگاه حالا به سوال اصلی که برای شما پیش آمده است پاسخ می دهیم. آیا استفاده از علائم نگارشی در محتوا به سئو کمک خواهد کرد یا خیر؟


 خوب وقتی رعایت استانداردهای نگارشی روی خوانایی متن و تجربه ی کاربران این مطالعه تاثیر می گذارد و از آنجایی که برای گوگل رضایت کاربر در اولویت اول است و درک خودش را نیز روز به روز داره به اندازه درک یک کاربر نردیک می کنند پس باید بگوئیم استفاده از علائم نگارشی در سئو تاثیرگذار خواهد بود. 

اهمیت علائم نگارشی در محتوا


معمولاً پاسخی که این طور مواقع میشنویم این است که آره گوگل خوب درک میکند اما در زبان فارسی  آنقدر قوی نیست اینجا لازم است که چند تا نمونه جالب را با هم مرور می کنیم تا بفهمیم تصور گوگل از زبان فارسی درست است یاخیر.


اولین نکته که قصد داریم با آن اشاره بکنیم این است که درک مفهوم واقعی یک کلمه بدون توجه به عبارت جانبی آن دشوار خواهد بود. ساده بگویم مفهوم کلمه در یک جمله مشخص میشود ذهن ما این کار را کاملا ناخودآگاه انجام می دهد مثلاً کلمه شیر در زبان فارسی با حضور کلمات مرتبط در کنار آن یا قرار گرفتن آن در یک جمله معانی مختلفی پیدا می کند و از طریق این کلمات و جملات است که ما معنی آن را در موقعیتهای مختلف تشخیص می دهیم. حالا گوگل ترنسلیت یا همان مترجم‌ گوگل را را باز کنید این چند ترکیب را با کلمه شیر از فارسی به انگلیسی ترجمه کنید. شیر آب، شیر وحشی، و شیر کم چرب تا شما در حالت تست کردن این موضوع هستید به شما بگویم که نتیجه جالب این تست از کجا نشات می گیرد.


الگوریتم BERT


 در اکتبر ۲۰۱۹ الگوریتم BERT توسط گوگل معرفی شد این الگوریتم بعد از Rank Brain مهمترین تغییر در الگوریتم های گوگل شناخته شد اما کار آن چیست هدف اصلی برت درک هدف کاربر از هر جستجو است اگر به نتیجه تستی که از شما خواسته ایم رسیده باشید میبینید که گوگل باتوجه به کلماتی که در کنار کلمه شیر قرار گرفته‌اند ترجمه بی نفضی را به انگلیسی در اختیار شما قرار می دهد اگر یکم به تشخیص گوگل از دو عبارت شیر آب و شیر وحشی داشته دقت کنید به عمق ظرافت و هوشمندی گوگل پی خواهید برد پس کلمات و عباراتی که به همراه یک کلمه می آیند می توانند مفهوم آن را تغییر بدهند و گوگل هم به خوبی این را می توانند تشخیص بدهد حال ارتباط این موضوع با علائم نگارشی چیست اینجا هست که باید نگاه قدیمی مان را به گوگل را دور بیندازیم اگر علائم نگارشی می‌توانند معنای جمله و ارتباط کلمات باهم را به کاربر تفهیم کنند دقیقاً همین وظیفه را می توانند به خوبی و چه بسا بهتر برای الگوریتم های گوگل انجام بدهند.


بیایید یک تست دیگر انجام بدهیم در دوران مدرسه عبارتی وجود داشت که معلم های ادبیات برای نشان دادن اهمیت علائم نگارشی از آن استفاده می کردند آیا به خاطر دارید بخشش لازم نیست اعدامش  کنید. بخشش، لازم نیست اعدامش کنید.

الگوریتم برت


 همین دو عبارت را دقیقاً با قرار دادن ویرگول در در دو نقطه متفاوت به مترجم گوگل بدهید نتیجه واقعاً جالب خواهد بود گوگل با تغییر جایگاه ویرگول ترجمه کاملاً متفاوت و دقیق از هر جمله در اختیار شما خواهد گذاشت شاید فکر کنید این عبارت زبانزد است و ممکن است گوگل برای ترجمه آن ترجمه درست را از قبل انتخاب کرده است. اما می‌توانید هر جمله ای که دوست دارید با علائم نگارشی مختلف و متفاوت را امتحان بکنید و باهوش بودن گوگل پی ببرید. به شما قول می دهیم که گوگل شما را  شگفت زده خواهد کرد. اما هوشمندی گوگل در درک علائم نگارشی در اینجا تمام نمی‌شود درصورتی که جمله ای را بدون علائم نگارشی در اختیار گوگل بگذارید گوگل ترجمه ای را به شما تحویل خواهد داد که دارای علائم نگارشی صحیح برای آن جمله است میبینید که گوگل با توجه به ساختار جمله و ترکیب بندی کلمات به خوبی نسخه ترجمه شده را با علائم نگارشی به شما تحویل می دهد. اینجا شاید فکر کنید که وقتی گوگل عدم وجود علائم نگارشی اینقدر خوب جمله را تشخیص میدهد پس چه لزومی به استفاده از آنها است آن وقت ما از شما سواال خواهیم پرسید که اگر این علائم به کار گرفته می شدند آیا خوانایی جملات برای شما بهتر نبود و آیا وجودشان درک گوگل را راحت تر و سریع تر نمی‌کرد به این فکر کنید که اگر گوگل اینقدر هوشمند است پس به عدم توجه ما به رضایت کاربر و استفاده از علائم نگارشی هم پی خواهد برد و یک امتیاز منفی برای کیفیت محتوایی ما در نظرخواهد گرفت خوب تا اینجا احتمالا به اهمیت استفاده از علائم نگارشی پی برده اید میخواهیم چند دقیقه ای را هم خیلی کوتاه به معرفی و محل کاربرد مهم ترین و رایج ترین علائم نگارشی بپردازیم این موضوع می‌تواند خیلی تخصصی تر بشود اما ما به یک اشاره کوتاه بسنده خواهیم کرد.


 مفهوم نقطه در علائم نگارش


 یک پایان کامل و مستقل است استفاده از نقطه در انتهای جمله رایج ترین روش نشانه گذاری در محتوا می باشد که اکثرا شما نیز ارآن استفاده می کنید این علامت کوچک به معنای پایان دادن به یک جمله و ارائه دادن یک مفهوم مستقل و کامل می باشد طبیعتاً هر جمله یا با نقطه یا با علامت سوال و تعجب به پایان می رسد و استفاده همزمان از آن ها استاندارد نیست. اگر شما هم می‌خواهید از مسیر سفارش تولید محتوا یا به وسیله کسب مهارت انجام آن پای در راه برقراری ارتباط با مخاطبانتان بگذارید، ادامه متن را با دقت بیشتری بخوانید زیرا آن چیزی که قرار است گفته شود، می‌تواند تغییرات بسیاری در کسب و کار شما ایجاد کنند.


 نقش ویرگول در علائم نگارشی


کار ویرگول این است که دو مفهوم وابسته را به هم ارتباط دهد استفاده از این علامت به ما کمک می کند تا جملات و عبارات مرتبط را در یک قالب کلی در کنار هم استفاده کنیم ویرگول با ایجاد یک مکث کوتاه حین خوندن خوانایی محتوا و قدرت درک مفهوم را هم برای خواننده بیشتر می کند.

تاثیر ویرگول در محتوا


نقطه ویرگول در نگارش متن


 نقطه ویرگول اما ارتباط بین دو مفهوم مستقل را برقرار می کند این علامت همانطور که از اسم آن بر می‌آید ترکیبی از نقطه و ویرگول است و عملکردش را هم از ترکیبات آن به ارث برده است یعنی استفاده از آن به معنی استقلال دو جمله از هم و در عین حال وجود ارتباط معنایی بین آنها است کاربرد دیگرآن هم تاکید بیشتر روی یک مفهوم و ارائه توضیحات تکمیلی در مورد بخش است.

تاثیر نقطه ویرگول


علامت دو نقطه در محتوای نگارشی


 علامت دو نقطه ارتباط معنایی بین چند مفهوم وابسته با یک مفهوم مستقیم مستقل را برقرار می کند این علامت هم از لحاظ کاربردی یک کمی به نقطه ویرگول شبیه است اما در نحوه ارتباط با مفاهیم بعدی در متن عملکرد متفاوتی دارد وقتی از نقطه ویرگول استفاده می کنیم عملاً دو جمله را به هم مرتبط کرده‌ایم ولی با دو نقطه می توانیم چندین مفهوم وابسته را به جمله ای که قبل از از دو نقطه قرار دارد ارتباط بدهیم معمولاً جملات یا مفاهیم وابسته که بعد از دو نقطه قرار می‌گیرند هم به صورت لیست شده استفاده می‌شوند به علاوه از دو نقطه برای نقل و قول و نتیجه گیری هم استفاده می کنیم.


سخن اخر


به عنوان جملات پایانی این مقاله میخواهیم به شما عزیزان گوشزد کنیم که هدف از کسب جایگاه در نتایج جستجوی جذب مخاطب و در نهایت تبدیل آن به مشتری است درست است که هیچ قطعیتی در مورد تاثیر علائم نگارشی بر دیدگاه گوگل نسبت به محتوای شما و سئو وجود ندارد اما شاید بهتر باشد فرض کنیم که به کل بی تاثیر است با این وجود این موضوع همچنان روی نظر کاربر و رضایت از محتوا تاثیر گذار خواهد بود به همین دلیل برای توجه بیشتر ما و دقت در استفاده از آن کافی است اگر علائم نگارشی در درک کاربر از محتوا تاثیرگذار هستند اگر غلط های املایی و نگارشی اعتماد کار کاربر را از نویسنده سلب می کنند و اگر رعایت آنها کار ساده ای است و زمان کمی را از ما خواهد گرفت پس همین الان پیشنهاد می کنیم این تکه های کوچک از محتوا بیشتر از همیشه توجه بکنید شاید امروز خوانایی جزوه یکی از ۲۰۰ فاکتور گوگل برای سئو نباشد آیا همیشه اینطور خواهد ماند.