الگوریتم موبایل فرست

الگوریتم موبایل فرست

باور کنیم یا نکنیم تلفن های همراه دنیای ما را احاطه کرده اند کاربرانی که تا همین چند سال پیش بخش زیادی از وب گردی شان را با دستگاه کامپیوتر یا لپ تاپ ها انجام می دادند حالا با همگیر شدن تلفن های هوشمند بیشتر زمان شان را با موبایل هایشان سر می کند.

 این تغییر رفتار کاربران در جستجو ها، گوگل را هم مجبور به تغییر اولویت ها در ارزش گذاری سایت ها کرده است. با این هدف که رضایت کاربرانش را از دست ندهد حالا کاربران نیاز داشتند تا وب سایت هایی را ببیند که متناسب با صفحه نمایش گوشی های موبایل طراحی و چیدمان شده بودند.


الگوریتم  mobile first index چیست؟

 الگوریتم موبایل ایندکس گوگل پاسخی برای تغییر رفتار کاربران در استفاده از موبایل به جای نسخه های دسکتاپ بود با افزایش چشمگیر میزان جستجو ها با تلفن های هوشمند گوگل هم  برای جلب رضایت کاربرانش این الگوریتم را معرفی کرد تا صرفا وب‌سایت‌ها ای را به کاربران موبایلی نشان بدهد که متناسب با این دستگاه ها بهینه شده بودند.

 به بیان ساده تا پیش از این معیار اصلی گوگل برای رتبه دهی به وبسایت ها نسخه دسکتاپ بود اما بعد از تغییر رفتار کاربران گوگل الگوریتم موبایل فرست را معرفی کرد تا معیار اصلی رتبه بندی سایت ها را به نسخه موبایل آنها تغییر بدهد.  این الگوریتم از سال ۲۰۱۸ به تدریج برای تمامی وب سایت ها در حوزه وب فعال شد اما تاثیر آن برای همه وب سایت ها یکسان نیست.

در این شرایط وب‌سایت‌ها به چهار دسته تقسیم می شوند.


سایت‌هایی که نسخه موبایل و دسکتاپ آن‌ها یکسان است

 در این حالت گوگل مجبور این است که نسخه دسکتاپ شما را برای رتبه بندی در نظر بگیرد اما طبیعتاً به خاطر ریسپانسیو نبودن  وب سایت امتیاز خوبی به شما نخواهد داد.

سایت‌های Responsive یا واکنش‌گرا

 محتوای سایت های ریسپانسیو درنسخه موبایل و دسکتاپ یکسان هستند و الگوریتم موبایل فرست هم درک متفاوتی از صفحات شما برای گوگل ایجاد نمی کند اما امتیاز ریسپانسیو به شما تعلق خواهد گرفت توجه داشته باشید که پنهان کردن بخشی از محتوا در نسخه ریسپانسیو موجب تغییر درک گوگل از وب سایت شما و در نتیجه تغییر جایگاه شما در صفحه نتایج جستجو خواهد شد.

سایت‌هایی که برای نسخه موبایل، طراحی و آدرس مجزایی دارند

 نمونه بارز این وب سایت ها سایت فیس بوک می باشد در این حالت گوگل بیشتر از همیشه وبسایت ها را با الگوریتم موبایل فرست زیر ذره بین می گذارد و محتوای نسخه موبایل را به طور مجزا آنالیز و رتبه‌بندی می‌کند.

وب سایت های داینامیک سروینگ

 در این وب سایت ها با اینکه آدرس یاری دی یکسانی برای نسخه دسکتاپ و موبایل وجود دارد اما نحوه نمایش و کدهای html کاملا مجزا هستند مثال بارز این دسته وبسایت های دیجی کالا و بامیلو می باشد واکنش گوگل در مقابل وب سایت هایی داینامیک سروینگ تمرکز مستقیم بر روی نسخه موبایلی آنها است.


 سایت شما جزء هر کدام از این مواردی که گفتیم باشد باید برای الگوریتم موبایل فرست باید آماده باشد.

چطوری سایت را برای الگوریتم موبایل فرست آماده کنیم؟

 

  • محتوا، ساختار صفحات و کد های موبایل و دسکتاپ یکسان باشند.
  •  تگ های متا یعنی عناوین توضیحات نشانه گذاری اسکیما و محتوای اصلی چیزهایی هستند که در این باره باید رعایت کنید.
  •  به فوتر و سایدبار هم توجه کنید با ریسپانسو شدن سایت ها معمولا فضای فوتر و ساید بار کم تر می شود و بعضی از مواقع قسمت های از فوتر و سایدبار حذف می شوند در صورتی که لینک مهمی در بخش ها داشته باشید بعد از اعمال این الگوریتم طبیعتا ارزش آنها در نسخه موبایل از بین خواهد رفت.
  •  اولویت های گوگل در ارزش گذاری را فراموش نکنید.
  •  از نظر گوگل اولویتها برای ارزش گذاری وب سایت ها به این صورت است اول سایت ریسپانسیو بعد نسخه مجزای موبایل و از همه بدتر نمایش یک‌سان نسخه موبایل و دسکتاپ.
  •  در نهایت برای وب سایت های بزرگ و قوی داینامیک سروینگ مناسب است.


 اما چند نکته مهم در رابطه با الگوریتم موبایل فرست ایندکس


 اشتباه رایج وب مستران این است که گمان می کنند که ایندکس موبایل و دسکتاپ گوگل برای وب سایت ها مجزا است اما در حقیقت بعد از راه اندازی این الگوریتم معیار اصلی ارزیابی وب سایت ها برای گوگل نسخه موبایل خواهد بود.


همانطور که از نام این الگوریتم برمی‌آید اولویت گوگل برای ارزش گذاری سایت ها با نسخه موبایل می باشد اما به این معنی نیست که نسخه دسکتاپ هیچ ارزشی ندارد یک موبایل ورژن ناقص از وب سایت نسبت به نداشتن آن آسیب بیشتری به وب سایت شما می زند.


 در نتیجه می توانیم اینطور بگوییم که داشتن یک نسخه موبایلی قوی یک مزیت رقابتی برای شما درسئو خواهد بود و در آخر برای اینکه به اهمیت نسخه موبایلی ایندکس پی ببرید باید با ترند جدید mobile first design آشنا بشوید تا پیش از این بعد از طراحی نسخه دسکتاپ وب سایت ها به سراغ نسخه ریسپانسیو و موبایلی آن بروید اما با رواج هر چه بیشتر ترند موبایل فرست دیزاین پیش از طراحی نسخه دسکتاپ طراحی نسخه موبایل آغاز شده و رضایت کاربران در تلفن های هوشمند مدنظر قرار می‌گیرد