نکات طلائی در رابطه با محتوا

نکات طلائی در رابطه با محتوا

در سال 2020 گوگل اعلام کرده که محتوا یکی از مهم ترین فاکتور های سئو می باشد.

امروز قرار به این مطلب بپردازیم که چرا محتوای شما باید تاثیر گذار باشد چگونه از طریق محتوا مخاطب خودتان را جذب کنید

 نویسندگی موثر(محتوا) ۱۰ نشانه اصلی دارد بیاید راجع به این ویژگی ها بیشتر بدانیم اول از همه نوشته شما به یک عنوان چشمگیر نیاز دارد. به نقل از وب سایت کپی بلاگر ۸۰ درصد افراد عنوان شما را می خوانند اما فقط ۲۰ درصد کل مطلب را دنبال خواهند کرد بنابراین شما باید یاد بگیرید چطور عناوینی خلق کنید که مخاطب شما به خواندن ادامه مطلب ترغیب شود این یک نکته مهم در جهت ارتقاء کارآیی محتوا است.

 عنوان مطلب باید خاص باشد

  باید خواننده را متقاعد کنید که مطلب شما مطلب به درد بخوری است و حتی امکان او را وادار کنید همین الان ادامه مطلب را بخوانند نوشته خود را با یک عنوان کارساز شروع کنید. عنوانی که نشان دهنده شاکله متن و متمرکز بر موضوع محتوای  شما باشد.

تولید محتوای سئوی شده

 

 

با هم نگاهی به متداول ترین قالب ها می‌اندازیم

انواع قالب ها در محتوا؟

قالب فهرستی : این کار معمولاً چند روش، چند مثال، و یا چند نکته را مطرح می کند.

قالب سوالی :  توجه مخاطب را اینطور جلب می‌کند که جواب هایی متقاعد کننده به سوال مورد علاقه مخاطب می دهد.

قالب زاویه منفی:  این قالب مخاطب را از انجام کارهای اشتباه یا کارهایی که به شکست می انجامد، منع میکند اما به خاطر داشته باشید چنین مقاله ای باید یک راهکار یا جوابی به سوال شما داشته باشد.

قالب راز:

کنجکاوی مخاطب را برمی‌انگیزد

قالب نکته ای :فوت و فن یا چیزهایی که کم تر شنده اید که بیان می کند آنچه در این مطلب آمده منحصر به فرد و متفاوت از تمامی مطالب است که تا به حال در اینترنت منتشر شده است.

قالب دانستنی ها: در این گونه از آمار استفاده می شود تا ارزش مقاله به خواننده ثابت شود

و قالب نکته کلیدی:

که در آن به نکاتی پرداخته می شود تا خواننده با صرف زمانی کوتاه، چیزی بیاموزد

نکته دوم:

لحن نوشته باید متناسب با خواننده شما باشد هنگام نوشتن دقت کنید که لحن مطلب با نگرش مخاطب شما و موضوع مقاله همخوانی داشته باشد.

نوع مطلب خود را انتخاب کنید

 انتخاب کنید که محتوای شما چگونه است جدی، شوخی، صمیمانه، نامتعارف، طنز یا رسمی شاید مخاطب شما تشخیص ندهد که لحن نوشته با محتوای یا برند شما همخوانی ندارد اما همین نکات کوچک می تواند تاثیر عمیقی بر جای بگذارد. یک مثال برای درک اینکه چرا لحن نوشتار بسیار مهم است یک شرکت فناوری بانکداری اینترنتی وبلاگ در خصوص امور مالی و سرمایه گذاری دارد اما نوشته ها چیزی نیستند که از یک بانک انتظار دارید در این وبلاگ داستان های واقعی از افرادی منتشر می شود که از پول استفاده می کنند تا زندگی شان را آن طور که می خواهند بسازند این مطلب دوستانه، دلگرم کننده، و صمیمانه است و کاملاً همسو با هدف بانک یعنی از بین بردن مشکلات و استرس های پیرامون سرمایه گذاری در بانک است و اطاعات که به درد کاربر بخورد را ارئه نمی دهد.

تولید محتوای با کیفیت

 

محتوایی بنویسید که اطلاعات کاربر را بیشتر کنند

نکته بعدی محتوا باید به مخاطب کمک بکند تا کاری را انجام دهد یا مبحثی را بهتر یاد بگیرد چنین محتوایی مفید است پست های وبلاگ، کتاب های الکترونیک، محتوای سایت یا هر قالب محتوای دیگر باید با این هدف نوشته شود به مخاطب خود بیاموزید چگونه کاری را انجام دهد یا چگونه کاری را بهتر انجام دهد محتوا باید قابل استفاده باشد تا بتوانند نفوذ شما در مخاطب را افزایش دهد برای اینکه بتوان محتوای سودمندی بنویسید اول باید بدانید خواننده ایده آل شما کیست این مخاطب به "شخصیت خریدار" معروف است با خلق مشروح شخصیت خریدار می توانید این مسائل را بهتر درک کنید چالش های اساسی که مخاطب ایده آل شما با آن روبرو است چه نقاط ضعفی دارد چگونه اطلاعات و مهارت های جدید را فرامی گیرد و چه هدف هایی دارد حال می توانید از این اطلاعات استفاده کنید تا با ایده های محتوای جدیدی برسید یا نشان دهید که در محتوای خود به نیازهای مخاطب اهمیت می دهید.

محتوای سئو شده چیست

از به کار بردن کلمات تکراری در محتوا خوداری کنید

و در مرحله بعد به جای تکرار مکررات  باید کلماتی به کارببرید که برای کاربر ارشمند باشد اگر روزانه محتوای زیادی تولید و منتشر می کنید محتوای شما نباید دوباره گویی باشد از آن چه قبلا منتشر شده  باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشید. مطلب جدید باید کیفیتی بالاتر از مطالب قبلی داشته باشد یا از آنها جامع تر باشد  باید به تمامی سوالاتی که ممکن است برای مخاطب ایجاد شود جواب دهد و باید شامل جدیدترین و مرتبط ترین اطلاعات باشد.

قبل از نوشتن زمانی را صرف جستجو در رابطه با چیزی که می خواهید بنویسد بگذارید

 قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید زمانی را صرف جستجوی مطالبی کنید که در رابطه با این موضوع وجود دارد محتوای موجود را تجزیه و تحلیل کنید و به این موارد دقت کنید. حجم مطالب در دسترس، تخصص و تبحر مخاطب، خط فکری و موضع نویسندگان دیگر. از خود بپرسید چه نکته ای جا مونده؟  هنوز چه سوالاتی بی جواب است؟  چطوری می توانم این موضوع را بسط دهم و چه طور محتوای بیشتری را فراهم کنم؟ چطور جزئیات بیشتری شرح دهم  یا حتی چطور متن سرگرم کننده تر شود؟

وقت بیشتری صرف کنید تا متن دقیق و کامل داشته باشیم نه مطلبی که به راحتی بتوان از آن چشم پوشی کرد.

همان طوری بنویسید که افراد جستجو می کند

منظور این نیست که شما باید گوگل را مخاطب خود فرض کنید اما باید کلماتی را بیابید که مردم برای جستجو و مکاتبه از آنها استفاده می کنند اگر خواننده هدف شما به دنبال "برنامه ریزی مالی" است و نه  "مدیریت ثروت" طبیعتا شما هم باید در عنوان و محتوای خود از"برنامه ریزی مالی" استفاده کنید کلمات کلیدی را جستجو کنید اما پیش فرض را بر این بگذارید که کدام کلمات عادی تر و برای مخاطب شما جذاب تر خواهد بود.

اصول سئو در تولید محتوا

 

نکته بعدی ساختار یکپارچگی است

 نویسندگی موثر راه را باز میکند تا افراد روایت های شما را دنبال کنند و این مسیر با ساختار یکپارچه نوشته های شما آغاز می شود مخاطب شما را می پذیرد و می داند چه چیزی انتظار خواهد داشت همچنین برای افرادی که مطالب شما را فقط مرور می کنند زیر عنوان های جذاب ایجاد کنید تا نوشته ها شما را به شکل عمیق تر دنبال کنند.

 یک ساختار ساده برای این کار "فرمول فهرستی" است با یک مقدمه شروع کنید و سپس نکات اصلی مقاله را فهرست کنید و درنهایت مطلب را با یک نتیجه قوی پایان دهید

 فرمول خودآموز

 فرمول خودآموز نیز قالب آسان و منطقی است که با یک مقدمه آغاز می‌شود در بخش بعدی به چرایی اهمیت موضوع برای خواننده پرداخته می شود و سپس جزئیات چگونگی انجام کاری در قالب فهرستی ارائه می شود اگر برای شاکله مقاله خود از یک فرمول استفاده کنید شروع کردن بسیار راحت تر است مقدمه نوشتن بدون اینکه بدانید به کجا خواهد رسید بسیار سخت خواهد بود نوشتن را با مشخص کردن نقاط اصلی آغاز کنید و مقدمه و نتیجه گیری را بگذارید برای بعد از نوشتن محتوا یا ایجاد ساختار یکپارچه متن

 نکته بعدی محتوا باید یک ایده اصلی داشته باشد

 یک نوشتار واضح باید ایده‌های اساسی داشته باشد و تمام موارد دیگر نیز باید با این ایده مرتبط باشند زمانی که شروع به نوشتن می کنید کاملاً طبیعی است که از این دیدگاه دور شوید سعی کنید هدف اصلی را تشخیص دهید و فکر کنید که خواننده چطور از این مطلب استفاده خواهد کرد هدف را در بالای پیش نویس خود بنویسید تا فراموش نکنید که باید بر هدف اصلی تمرکز داشته باشید با این کار مطمئناً در تمام مدتی که مقاله یا کتاب الکترونیکی خود را مینویسید منفعت مخاطب به یادتان می ماند با این کار به ویراستار خود نیز کمک می کنید تا قبل از انتشار متن آن را ویرایش کند چرا که متوجه می شود شما دقیقاً تلاش می کنید به چه نکته بپردازید

 

تقویت پیام برند، ارزش ها و استراتژی است

 هر قسمت از محتوای شما باید پیام برند شما را اثبات کند که شامل چشم انداز، ارزش ها و عهدی است که با مخاطب خود بسته اید کلماتی که به کار می‌برید لحن نوشتار، موضوع اصلی و جزئیاتی که در متن آمده همگی باید در راستای تقویت این 2 نکته باشد

 دیدگاه خواننده نسبت به برند شما

 و اینکه چرا باید بخواهد شما را بیشتر بشناسد

 برای اینکه مطمئن شوید متن خود را  مطابق با شخصیت خریدار می نویسید از خود بپرسید این متن چگونه به مخاطب شما کمک خواهد کرد و یا اصلا کمکی خواهد کرد؟  اگر جواب منفی است از خود بپرسید در وهله اول چرا این محتوا را تولید می کنید؟

  فراخوان عمل مربوط است نکته بعدی

 زمانی که شما توجه خواننده را جذب کرده اید و با محتوای آموزشی و قابل توجه خود او را تحت تاثیر قرار داده اید زمان آن رسیده که به او بگویید که از او چه چیزی می خواهید

 برای مثال از خواننده می خواهید که محتوا را به اشتراک بگذارد یا در جواب برای  شما کامنت بگذارد این خواسته می‌تواند حتی مستقیم تر باشد مثلاً از این می خواهید با شماره ای تماس بگیرید عضو خبرنامه شود یا یک فهرست بازبینی را دانلود کند این فرصتی برای شما است تا مخاطب خود را تشویق کنید تعامل با شرکت شما را ادامه دهد پس تقاضای خود را مستقیم مطرح کنید و مطمئن باشید که در گام بعدی جبران خواهید کرد و برای خوشحالی او چیزی در چنته دارید.

تولید محتوا بر اساس سئو

سخن آخر :

 و در نهایت محتوا باید بدون خطا و فاقد اشکالات دستوری باشد نویسندگی موثر نتیجه چنین فرآیند است  شما یک ایده اولیه و یک عنوان کارساز دارید تحقیق می کنید اطلاعات نقاط داده و نقل و قول ها را جمع آوری می کنید ذهن خود را پاکسازی می کنید ایده ها و راهکارهای خود را می نویسید و بعد شروع می کنید به فرمول بندی تمامی اطلاعات در قالب یک متن به مقاله خود شکل می‌دهید  اطلاعات اضافه و خسته کننده را حذف می کنید تا هدف اصلی تان تقویت شود در نهایت به مرحله ای ویرایش می رسید که معمولاً با عجله انجام می دهید در هر حال همین زمان پالایش و صیقل.که تفاوت میان ایجاد اعتماد یا از بین بردن آن را مشخص می کند مقاله های شلخته و پر از اطناب خواننده را ناامید می‌کند حس می کند وقتش تلف شده است اصلاً مهم نیست ایده اصلی و اطلاعات خوب بوده غلط های موجود، متن از ایده اصلی دور می کند و اجازه نمی دهد ارتباط شما  با مخاطب شکل بگیرد.