فراتر از کلاه سیاه

فراتر از کلاه سیاه

اگه با مسافرهایی که با ماشین شخصی به شهر تهران سفر می‌کنند صحبت کرده باشید حتماً ازتون سوالاتی در رابطه با طرح ترافیک یا طرح زوج و فرد شهر تهران خواهند پرسید خیلی از این مسافرها بعضا بدون اطلاع وارد محدوده های طرح ترافیک شهر شدند و حتی جریمه شده اند اما تا وقتی که قبض جریمه با پیامک ارسال نشود متوجه جریمه شدن خود نمیشوند.

 درسئو هم تقریبا داستانی مشابه وجود دارد تمام چیزهایی که در رابطه با تکنیک های کلاه سیاه تا اینجای کار به شما گفته‌ایم با فرض این بود که شما یک مسافرت هستید و اطلاعی نداشتید از اینکه بابت برخی رفتارها ممکن است توسط گوگل جریمه بشوید.
 اما داستان این قسمت کمی متفاوت است اینجا نوبت به آشنایی با رفتارهای می‌رسد که خیلی از افراد عمدا انجام می‌دهند تا دوربین های کنترل ترافیک را دور بزند و به نحوی یک مسیر را سریع تر طی کنند یا وارد محدوده میشوند که به آن محدوده تعلق ندارند.

تکنیک های غیر اخلاقی سئو

 درسئو تکنیک ها و روش ها غیر قانونی وجود دارد که هدف آنها حضور در صفحه اول نتایج جستجو و طی کردن سریع یک مسیر پر پیچ و خم می باشد این تکنیک ها با نام  searche engine result page spam  شناخته می شود در این مقاله قرار است پنج روشی را که در این دسته از تکنیک ها کلاه سیاه قرار می گیرند را برای شما تشریح کنیم.

 چند سال پیش سایتی با نام خلیج فارس ایجاد شد و بسیاری از سایت های ایرانی در یک حرکت هماهنگ با عبارت خلیج عربی به آن لینک سازی کردند اتفاقی که افتاد این بود که این وب سایت خیلی زود در عبارت هدف به رتبه یک گوگل رسید. اما با این تفاوت که در نتیجه جستجو عبارت خلیج عربی شما با وب سایتی با نام خلیج فارس روبرو میشدید. چیزی که برای شما در اینجا تعریف کردیم مثالی از اولین تکنیک کلاه سیاه برای صفحه نتایج جستجو به نام google bombing یا google washing است. اگرچه این تکنیک ممکن است در کوتاه مدت جایگاه شما را به صدر نتایج بیاورد اما احتمال جریمه آن توسط گوگل بسیار زیاد است گوگل بامبینگ عموما با اهداف کوتاه مدت و سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مزرعه کلیک

 بارها پیش آمده است که ویدیویی از مشاغل عجیب و غریب در شرق آسیا ببینید نوعی از شرکت ها که در کشورهایی مانند هند، فیلیپین و چین وجود دارد تا فعالیت های خیلی جزئی مثل لایک کردن کامنت گذاشتن یا اشتراک گذاری محتوا را به صورت روزانه و با حساب های کاربری واقعی انجام بدهند به این جورشرکتها اصلاحا  click farm یا مزرعه کلیک گفته می شود. اما این کلیک فارم ها چه ارتباطی با تکنیک های کلاه سیاه دارند وقتی توی باکس جستجوی گوگل عبارتی را جستجو می کنیم با لیستی از پیشنهادات این موتور جستجوگر روبرو می شویم که بعضاً بی ربط یا نام برند هستند.

یکی از فعالیت های کلاه سیاه افزایش حجم جستجو ها در یک عبارت مشخص برای وارد کردن آن عبارت به بخش پیشنهادات گوگل می باشد که با عنوان automated google queries شناخته می شود نکته مهمی که در رابطه با این تکنیک کلاه سیاه وجود دارد این است که بخش پیشنهادات گوگل وابسته به بازه های زمانی کوتاه مدت است و برای اینکه عبارت مورد نظر شما در لیست پیشنهاد های این باکس باقی بمانند باید این فرآیند تا ابد انجام شود.


 حتماً پرنده فاخته را میشناسید فاخته پرنده ای است که تخم های  خود را در لانه های پرنده های دیگر می گذارد تا در آنجا به دنیا بیایند بزرگ بشوند و از تغذیه ای که برای آن لانه آورده می شود استفاده کند هر چقدر مالک آن لاله دست و دلباز تر باشد شرایط بهتری را فراهم کرده باشد به نفع جوجه های فاخته نیز خواهد بود. در مفاهیم سئو نیز تکنیک مشابه ای وجود دارد با نام parasite hosting در این تکنیک هکرها به صورت غیرقانونی وارد هاست یک وب سایت می شوند و صفحاتی  مملو از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار را می سازند بعد از این صفحه لینکهای به سایت هدف ارجاع می‌دهند تا ارزش صفحه به سایت هدف منتقل بشود.


 معمولاً این صفحه بر روی سایتهای ساخته می‌شود که اعتباره دامنه ی بالایی دارند تا ارزش بیشتری را به سایت هدف منتقل کنند. به عبارتی لانه های انتخاب می‌شوند که بهتر جوجه ها رو تغذیه بکنند این تکنیک کلاه سیاه بیشتر از سایت گیرنده لینک برای سایت میزبان زیان آور می باشد به همین دلیل گوگل حساسیت بسیار بالایی به آن دارد و اگر سایت شما به سرچ کنسول متصل شده باشد می توانید خیلی زود از قربانی شدن سایت تان مطلع شوید.


 اگر با یک فرد بزرگسال مثل بچه ها رفتار کنید چه اتفاقی می افتد سه تکنیک مشابهی که در سئو کلاه سیاه با هدف فریب گوگل اتفاق می افتد همین حس را به صاحبان گوگل القا می کنند. Doorway pages یا صفحات دروازه ای در این تکنیک صفحاتی در سایت های با اعتبار بالا ایجاد می شود که بر روی کلمات کلیدی هدف کاربر سئو شده اند. اما وقتی کاربر از صفحه نتایج گوکل بر روی آنها کلیک می کند به وب سایتی با محتوای نامرتبط منتقل می شود این در حالی است که ربات های گوگل محتوای متفاوت را در همان سایت مشاهده و ایندکس می‌کنند.

cloaking یا مخفی کاری

 cloaking یا مخفی کاری همانطور که از اسم این تکنیک بر می آید هدفش مخفی کردن محتوای نمایش داده شده به کاربر از چشم ربات های گوگل می باشد تفاوت این تکنیک با تکنیک دوروی صرفا در محل نمایش سئو سیاه در تولید محتوا است. در روش قبل کاربران به آدرس دیگری منتقل می شدند اما در این تکنیک کاربرو ربات های گوگل در یک وب سایت و آدرس حضور دارند اما چیزی که مشاهده می کنند کاملا متفاوت است. سومین تکنیک مشابه را احتمالا به وفور باهاش روبرو شده اید دراین روش کاربران با کلیک روی نتایج هم به وب سایت اصلی وارد می شوند و هم محتوای مشابه محتوای که ربات های گوگل مشاهده می کنند خواهند دید تفاوت این روش در اینجاست که بنرها و لینک های در این صفحات وجود دارند که کاربران را به صفحاتی که قرار است ارزش لینک ها به آنها منتقل بشود هدایت می کنند این روش آشنا همان ریپورتاژ آگهی است که اگردراستفاده از آن نکات مهمی را رعایت نکنید تبدیل به روشی کلاه سیاه و مخرب خواهد شد.


 پنجمین و آخرین تکنیک غیر حرفه ای کلاه سیاهی که می خواهیم به شما معرفی کنیم ما  را به یاد موسسات ظاهراً تخصصی می‌اندازد که مدارک بین المللی ومعتبر ارائه میدهند در حالی که پشت این مدارک پوشالی هیچ پشتیبانی وجود ندارد اگر دقت کنید در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل بعضا وب سایت های وجود دارند که با کمک زبانهای نشانه گذاری اسکیما امتیاز دهی ستاره ای را برای صفحات وب سایتشان فعال کرده‌اند امتیاز ستاره ای تعداد آراء و میانگین امتیازی که کاربران به یک صفحه از وب سایت داده اند را نشان می دهد.

 اما این فضا امکان ارائه اطلاعات غیر واقعی را به ربات های گوگل و ورود به دنیای سئوی کلاه سیاه با تکنیک نشانه گذاری غیراستاندارد را برای متخصصان فراهم کرده است با وجود اضافه کردن فاکتورهای تازه ای مثل اعتبار دامنه، رتبه سایت و بازه زمانی افزایش آراء و به عبارتی با سخت گیرتر شدن این موتور جستجو در نمایش ستاره های سایت ها ربات های گوگل در شناسایی و حذف چنین وبسایتهای چندان هوشمند و خوب عمل نمی کنند.


 در نتیجه گوگل راه حل را ارائه فرم اختصاصی گزارش سایت ها اسپمر دانسته است با این فرم کاربران قادر هستند تخلف های صورت گرفته در بخش نتایج ویژه یعنی rich snippet   و featured snippes را به گوگل گزارش کنند و آنها را مشمول جریمه دستی گوگل کنند به خاطر داشته باشید که بدترین شکل جریمه های گوگل جریمه دستی یا manual action است که حتی ممکن است منجر به حذف کلیه صفحات وب سایت شما از نتایج گوگل بشود.


 تکنیک های کلاه سیاه با توجه به خلاقیت و هوش سیاه متخصصان این حوزه روز به روز متنوع تر می شوند و محدوده به چیزهایی که در این مقاله عنوان کرده‌ایم نیستند به علاوه شاید هنوز بعضی از این تکنیک ها در کوتاه مدت شما را به نتیجه برسانند اما این را به خاطر بسپارید که هر لحظه ورود به خیابان ورود ممنوع می توانند منجر به توقف خودروی شما بشود.