هاست چیست

هاست چیست؟

هاست فضایی برای نگه‌داری اطلاعات وب‌سایت شماست. به جهت حفظ امنیت اطلاعات سایت، افزایش سرعت بارگذاری و همچنین در دسترس بودن بیشتر سایت باید از هاست با کیفیت استفاده کرد.

هاست چیست؟ این سوالی است که بسیاری از دوستان هنگام طراحی وب سایت با آن روبرو می شوند. در ورنا وب ما سعی کرده ایم مفاهیم هاست و سرورها را برای شما عزیزان به زبان ساده تعریف کنیم. در آخر انواع هاست را معرفی خواهیم کرد تا بتوانید هاست مناسب وب سایت خود را پیدا کنید.


سرور چیست؟


سرور رایانه ای است که همیشه روشن باشد و به اینترنت متصل باشد و منابع مختلفی مانند RAM ، فضای ذخیره سازی ، CPU و ... را در اختیار کلاینت های شبکه قرار دهد.

سرور میزبان چیست؟


هاست در انگلیسی به معنای میزبان است که بخشی از سرور نامیده می شود. یک سرور را می توان به چندین قسمت (پارتیشن مجازی) تقسیم کرد که هر قسمت را هاست می نامند. این بدان معنی است که هر قسمت از این سرور میزبان یک وب سایت به عنوان میزبان است. برای راه اندازی وب سایت پس از طراحی الگوی وب سایت  باید بدنبال یک هاست مناسب خود باشید.
هنگامی که مفهوم میزبانی (هاست) را درک کردید  باید یک میزبان با ویژگی های خاص از شرکت های میزبان با توجه به نیاز وب سایت خود (میزان پهنای باند، میزان فضای میزبانی، مقدار RAM و غیره) خریداری کنید! این به شما برخی از منابع سرور را می دهد و می توانید تمام اطلاعات و پرونده های سایت خود را در آنجا قرار دهید.
سوالی که در ابتدا بسیاری از افراد به ذهن خطور می کنند این است که چرا از سیستم های خود به عنوان هاست استفاده نمی کنیم؟


آیا سیستم‌ ما می‌تواند هاست مناسبی باشد؟

همانطور که در ابتدای مقاله در بخش هاست چیست ذکر شد میزبانی بخشی از سیستمی است که همیشه آنلاین است. اگر برای لحظه ای اتفاقی برای این سیستم بیفتد یا اینترنت قطع شود. سایت شما از دسترس کاربران خارج خواهد شد و هیچ کس نمی تواند سایت شما را مشاهده کنند.

در شرکت های میزبان حداقل یک تیم ماهر 24 ساعته در دسترس است تا مشکلات احتمالی را برطرف کند. این برنامه روی سرورهایی کار می کند که گزارش عملکرد همه قسمتهای سیستم را ارسال می کنند تا در صورت بروز خطا ، بلافاصله خطاها شناسایی شوند. گروه طراحي سایت ورنا وب درراستای اهداف خود با تیمی حرفه ای، خدمات مناسبی رادر زمینه طراحی سایت در قزوین و طراحی سایت ارزان در قزوین ارائه میکند.

اگر از سیستم خود استفاده کنید هر مشکلی مانند قطعی برق، مشکلات اینترنت، عملکرد سخت افزار ، سایت شما از دسترس خارج شده و رفع آن مدت زمان زیادی طول می کشد.
همچنین باید به شما آموزش داده شود تا با راه اندازی سرور  و مدیریت و نرم افزارهای امنیتی آشنا شوید. بنابراین افراد از شرکت های میزبان کمک می گیرند تا خودشان درگیر چنین مسائلی نشوند.

انواع هاست


وقتی فهمید سرورها و هاست ها چیستند و چه کاری انجام می دهند باید با انواع آنها آشنا شوید. در زیر انواع میزبانی را به طور خلاصه و مفید توضیح داده ایم.
میزبانی مشترک
در این نوع میزبانی ، سرور به چندین بخش تقسیم می شود و هر پارتیشن به یک سایت اختصاص می یابد. به این ترتیب هزاران وب سایت می توانند در یک سرور میزبانی شوند.
میزبانی اشتراکی مقرون به صرفه است و همان مقدار منابع مورد نیاز خود را پرداخت می کنید. معمولاً در ابتدا وب سایت ها توسط میزبانان مشترک میزبانی می شوند و بنابراین اطلاعات و بازدید زیادی دارند.

یکی از مشکلاتی که می تواند در این نوع خدمات میزبانی ایجاد کند ، مسائل امنیتی است. ردیابی یک وب سایت می تواند راهی برای دسترسی به سرورها و سایر وب سایت ها باشد.
همچنین ، حجم بالای درخواست ها در سرور می تواند سرعت سایر وب سایت ها را کم کند. بنابراین استفاده از سرورهای ایمن و قابل اعتماد برای حفظ امنیت و کارایی وب سایت ضروری است.


سرور نیمه اختصاصی


میزبان نیمه اختصاصی (میزبان vps hosting   یا سرور مجازی) یکی دیگر از سرویس های میزبانی وب است که در آن سرور با کمک نرم افزار مجازی سازی مانند vmware به چندین بخش جداگانه تقسیم می شود و از هر پارتیشن به عنوان سرور جداگانه استفاده می شود. در این حالت ، مشتری از منابع و قدرت بیشتری نسبت به میزبانی مشترک برخوردار است.


سرور اختصاصی


در یک سرور اختصاصی ، سرور به مشتری اختصاص داده می شود و وب سایت وی تنها کاربر از منابع آن سرور است. از آنجا که سرور فقط سایت شما را میزبانی می کند دیگر لازم نیست نگران امنیت و کاهش سرعت وب سایت های دیگر باشید.
این نوع هاست هزینه های بالایی دارند و برای وب سایت های بزرگ مناسب هستند.

 

میزبان ابری


در میزبانی ابری  بسیاری از سرورها همیشه به عنوان یک شبکه عمل می کنند. وب سایت شما می تواند از تمام منابع سخت افزاری و نرم افزاری این سیستم ها استفاده کند. این بدان معنی است که وب سایت محدود به یک سرور با منابع نخواهد بود و در شرایطی که نیاز به استفاده از منابع بیشتری دارد می تواند از سرورهای دیگر در فضای ابری استفاده کند.

به این ترتیب وب سایت شما همیشه در دسترس است و زمان کاربری ادعا شده بسیار زیاد خواهد بود. در میزبانی ابری ، تهیه نسخه پشتیبان و حفظ امنیت به دلیل پراکندگی داده ها بسیار دشوارتر است.

میزبانی وردپرس


میزبانی وردپرس هاست لینوکس است که دارای اختیارات و تنظیمات خاصی برای میزبانی وب سایت های وردپرس است. به طور کلی یک سایت وردپرس می تواند در سرورهای لینوکس و ویندوز میزبانی شود. اما از آنجا که سایت های وردپرسی از منابع سرور بسیار استفاده می کنند برای میزبانی از آنها که دارای منابع و سخت افزار قدرتمندتری هستند باید از سرورهایی استفاده کنند.

شرکت های میزبان سرورهای اختصاصی با قدرت ویژه ای را برای میزبانی سایت های وردپرس به نام میزبان های وردپرس اختصاص داده اند. قیمت این نوع هاست بالاتر از قیمت هاست مشترک است.


هاست ایران


مرکز داده مجموعه ای از سرورها ارتباطات و زیرساخت های امنیتی است که از خدمات شبکه پشتیبانی می کنند. میزبانی که مرکز داده آن در ایران واقع شده است میزبان ایرانی نامیده می شود. استفاده از هاست ایران مزایایی از جمله افزایش سرعت بارگذاری سایت ، عدم اتلاف داده در تحریم ها ، کاهش هزینه ها ، جلوگیری از خروج ارز و ... را دارد.